Followers

Thursday 4 October 2012

HOME







'You are what u eat'



RAKYAT M'SIA TIDAK SERIUS DENGAN KESIHATAN

Adalah baik rakyat mangambil iktibar yang diabetes, strok, darah tinggi dan kanser adalah penyakit kemewahan, lazimnya produk gaya hidup tidak sihat. Jika orang ramai lebih berwaspada dalam apa yang masuk dalam mulut mereka, peluang adalah cerah bagi statistik berkaitan penyakit-penyakit ini berkurang.

Kementerian Kesihatan baru-baru ini menunjukkan antara RM150 juta dan RM200 juta dibelanjakan untuk perubatan bagi diabetes, darah tinggi dan kolesterol tinggi.

Dr Chua berkata 80 peratus daripada penyakit koronari di usia muda disebabkan oleh pemakanan tidak sihat, kurang senaman dan merokok. Beliau menambahkata penyakit koronari merupakan pembunuh nombor satu di negara. Pada 2005, sejumlah 3,038 orang terbunuh kerana sakit jantung sementara 39,770 orang dimasukkan ke hospital kerana penyakit itu.

Antara faktor yang boleh membawa kepada penyakit jantung termasuk kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, merokok dan pemakanan tidak sihat.

Dr Chua berkata sementara Kementerian Kesihatan menganjurkan beberapa kempen berterusan untuk mendidik orang ramai mengenai amalan hidup sihat, mereka sendiri mesti lebih bertanggungjawab dan mengubah gaya hidup mereka.

"Mereka juga perlu bersikap lebih kritikal apabila memilih makanan dan mesti memilih makanan yang membawa manfaat kepada kesihatan," beliau tekankan.

Dr Chua berkata gaya hidup tidak sihat rakyat menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung belanja RM900 juta dalam membekalkan ubat-ubatan ke hospital.

PENYAKIT MEWAH AKAN TERUS KEKAL

Aneh sekali, walaupun dengan semua data yang tidak memihak kepada mereka, kesannya terhadap rakyat Malaysia masih tidak memuaskan. Makanan masih menjadi kegemaran rakyat Malaysia dan rakyat Malaysia akan melakukan apa sahaja yang boleh untuk menikmati teh tarik atau nasi lemak terbaik yang boleh didapati. Walaupun ini tidak bermakna ia amalan kurang baik, apa yang perlu diingati ialah kesederhanaan merupakan elemen penting bagi memastikan tubuh yang sihat.

Menjaga kesihatan individu bukan tanggungjawab kerajaan, ia semata-mata tanggungjawab. Begitu juga, menjauhi penyakit merupakan tanggungjawab individu. Rakyat Malaysia tidak boleh menolak tanggungjawab dalam hal-hal kesihatan. Untuk kekal sihat atau tidak adalah pilihan individu.

-- BERNAMA

Jadi apa langkah yang kita lakukan untuk mencegah dan merawat penyakit berbahaya ini,,,!!!
Hanya anda sendiri yang tahu jawapannya,,,

No comments:

Post a Comment